1

موضوع: ساخت یک مدل سرعتی از گروه F5D مخصوص مسابقات

با سلام خدمت دوستان خوب سایت آرسی و با اجازه از اساتید بزرگوار امروز قصد دارم  مراحل ساخت هواپیمای f5d pylon racer که یه مدل سرعتی هستش رو  براتون بنویسم .

البته دوست خوبم جناب حسنلو تو این مقاله ، اطلاعاتی در خصوص این مدل دادن.

چند تا نکنه در مورد ستاپ و بدنه این مدل
-- برای این نوع مدلها ، موتور اینرانر با KV بالا معمولا استفاده میشه
-- شما نسبت به موتور و ستاپ میتونین سایز مدلتون رو کوچک یا بزرگ کنین که از 3 تا 7 سل ستاپ انتخابی شما میتونه باشه.
-- بدنه و بال باید کاملا حالت ایرودینامیک داشته باشه و تمامی سروو ها درون بال و بدنه قرار میگیره لندینگ گیر نداره و لانچ میشه

این نقشه که به زحمت پیدا کردم از یه سایت به زبان اسلوواکی بود و تا اونجایی که تونستم توضیحاتشو به فارسی ترجمه کردم اگر ایرادی بود به بزرگی خودتون ببخشید تو بانک نقشه آپلود کردم برای ستاپ 3 سل و همچنین طول بال 90 هست

البته من نقشه رو برای خودم بزرگ کردم - طول بال 140 و ستاپ رو 6 سل میخوام ببندم

لوازم مورد نیاز برای ساخت ستاپ 6 سل (طول بال 140)
-- بالسا 4 میل 3 عدد ، بدنه
-- بالسا 1.5 میل 5 عدد ، روکش بال
-- بالسا 10 میل ، نوک بال
-- بالسا 8 میل ، اسپار نوک بال و تیرکهای سه گوش داخل بدنه
-- تخته سه لا 3 میل
-- میل کربن
-- یونولیت فشرده برای بال
-- روکش ، لینک ، شیپوری ، لولا ، چسب و ....

ستاپ
موتور 3650 اینرانر
اسپید 80
باطری 6 سل 2200
سروو 3 عدد الران و الویتور
رادیو 3 تا 4 کانال




برای شروع نقشه رو پلات گرفتم


قطعات ابتدایی رو برش زدم و بقیه قطعات رو در حین کار آماده میکنم


از بالسای 8 میل تیرکهای سه گوش درست کردم


تیرکهای سه گوش رو به داخل بدنه چسب کردم (این تیرکها برای سمباده زدن و گرد کردن بدنه استفاده میشه)


تکه های بغل بدنه رو میچسبونیم


تکه های بغل بدنه رو میچسبونیم


برای مقاوم کردن قسمتی که بال نصب میشه از تخته سه لا و کربن استفاده کردم


برای مقاوم کردن قسمتی که بال نصب میشه از تخته سه لا و کربن استفاده کردم


2 عدد ایرفویل که تو نقشه هست رو با آلومینیوم برش دادم و به وسیله هات وایر یونولیت رو برش دادم


2 عدد ایرفویل که تو نقشه هست رو با آلومینیوم برش دادم و به وسیله هات وایر یونولیت رو برش دادم


روکش با بالسای 1.5 و برای الران یه بالسای 1.5 دیگه بین روکش قرار دادم چون تو این نقشه ریبها تا انتهای الران نمیاد (تو نقشه اصلی از فایبر گلاس استفاده کرده برای الران)


روکش با بالسای 1.5 و برای الران یه بالسای 1.5 دیگه بین روکش قرار دادم چون تو این نقشه ریبها تا انتهای الران نمیاد (تو نقشه اصلی از فایبر گلاس استفاده کرده برای الران)


روکش بال رو تموم کردم و تیرک 8 میل بریدم برای لبه حمله و سمباده زدم تا به شکل ایرفویل در بیاد


روکش بال رو تموم کردم و تیرک 8 میل بریدم برای لبه حمله و سمباده زدم تا به شکل ایرفویل در بیاد


روکش بال رو تموم کردم و تیرک 8 میل بریدم برای لبه حمله و سمباده زدم تا به شکل ایرفویل در بیاد


روکش بال رو تموم کردم و تیرک 8 میل بریدم برای لبه حمله و سمباده زدم تا به شکل ایرفویل در بیاد


جدا کردن الران از بال


قسمتی که بال به بدنه پیچ میشه رو با بالسای 8 میل تقویت کردم تو نقشه اصلی از 2 عدد پیچ در جلو و عقب بال استفاده شده که چون سایز من بزرگتره از 4 عدد پیچ برای بستن بال میخوام استفاده کنم


قسمتی که بال به بدنه پیچ میشه رو با بالسای 8 میل تقویت کردم تو نقشه اصلی از 2 عدد پیچ در جلو و عقب بال استفاده شده که چون سایز من بزرگتره از 4 عدد پیچ برای بستن بال میخوام استفاده کنم


برای چسبوندن دو بال به هم از چسب دوقلو بیرنگ استفاده کردم و همچنین یکعدد میل کربن 6 میل به طول 40 سانت


همونطور که تو نقشه مشخصه نوک بال ما حالت گرد داره و برای اینکه ما بتونیم این قسمت رو درست کنیم از بالسای 10 میل نرم طبق نقشه برش میدیم


با استفاده از چسب چوب در نوک بال میچسبونیم


با استفاده از چسب چوب در نوک بال میچسبونیم


برای محکم شدن نوک بال به اندازه 5 میل چاک دادم و چوب بستنی گرد رو درون بال با استفاده از چسب دوقلو چسبوندم


در ادامه با استفاده از سمباده باید بالسای 10 میل رو شکل بدیم که یه مقدار زمان میبره و باید حوصله به خرج داد


در ادامه با استفاده از سمباده باید بالسای 10 میل رو شکل بدیم که یه مقدار زمان میبره و باید حوصله به خرج داد


همونطور که گفتم برای نصب بال به بدنه از 4 عدد پیچ استفاده میکنم بال رو روی بدنه قرار دادم و 4 عدد سوراخ برای نصب بال زدم و چهار عدد واشر رو برای تکان نخوردن پیچها روی بال چسبوندم


برای نصب سرووی الویتور یه پایه با بالسا درست کردم که درون بدنه چسب کردم


برای نصب سرووی الویتور یه پایه با بالسا درست کردم که درون بدنه چسب کردم


یک نکته مهم
درباره الویتور اینکه لینک سروو باید قبل از چسبوندن قسمت بالای بدنه کاملا در جای خودش قرار بگیره و تست بشه چون ما تو این مدل هیچ دسترسی نه به قسمت عقب مدل داریم و نه به قسمت جلو و هیچ دریچه و دری وجود نداره. تنها دسترسی به داخل مدل زیر بال ما هست پس دقت لازم رو به کار میبریم که دوباره کاری نشه


نحوه قرار گیری موتور با زاویه 1.5 به پائین و 1.5 به راست (پایه موتور با این زاویه چسب شده به بدنه)


دو تکه بالای بدنه که به بدنه چسب میشه


بعد از چسبوندن دو تکه بالای بدنه نوبت به جای سخت این مدل میرسه که اونم سمباده زدن بدنه هست تا وقتی که بدنه گرد بشه و میتونیم این کار رو به یکباره انجام ندیم و در چند نوبت با حوصله قسمتهای مختلف رو سمباده زنی کنیم

(قسمتی که استپلیزر الویتور قرار میگیره سمباده نمیخوره )


نکته مهم :
هر چقدر بیشتر سمباده بزنیم بدنه بیشتر حالت گرد به خودش میگیره و همچنین وزن هم سبکتر میشه و از طرف دیکه استقامت مدل ما هم پائین میاد و چون مدل ما یه مدل سرعتی هست استقامت بدنه هم خیلی برای ما مهمه و بهتره یه حد تعادل رو رعایت کنیم و بعد از هر سمباده سه گوشهای زیر بدنه رو چک کنیم و ببینیم چقدر ازشون گرفتیم.











روکش بدنه


روکش بدنه


رادر و الویتور رو سمباده میزنیم تا شکل مورد نظر رو بگیره


رادر و الویتور رو سمباده میزنیم تا شکل مورد نظر رو بگیره


و بعد از لولا کردن رو کش میکنیم (این مدل رادر نداره و از 3 سروو استفاده میکنه)


و بعد از لولا کردن رو کش میکنیم (این مدل رادر نداره و از 3 سروو استفاده میکنه)



دوستان توجه داشته باشین که تو این هواپیما باید کاملا ایرودینامیک رو رعایت کنین و هیچ درگی رو نداشته باشین و همچنین وزن هواپیمای شما باید خیلی پائین تر نسبت به ستاپی که میبندین دربیاد و در نهایت حتما باید مدل شما از استحکام بالایی برخوردار باشه




رادر و الویتور رو با چسب دوقلو بیرنگ به بدنه میچسبونیم . (روکش قسمتهایی که به بدنه چسبیده میشه رو جدا میکنیم)


نحوه اتصال لینک الویتور (شیپوری زیر بدنه کار چرخ رو انجام میده)


نصب سروو و روکش بال (روکش حرارتی شیرینگ)(هر سه سروو متال استفاده شده)


نصب سروو و روکش بال (روکش حرارتی شیرینگ)(هر سه سروو متال استفاده شده)


همونطور که توضیح دادم این مدل بدون ارابه فرود هست و تو زمین چمن پرواز داده میشه ولی خوب از اونجا که من به زمین چمن دسترسی نداشتم تصمیم گرفتم ارابه فرود براش درست کنم و همچنین درست کردن یک هواکش برای ورود و خروج هوا از دو عدد بالسای 10 میل نرم



شیار کنار بدنه برای قرارگیری هواکش (یک شیار به همین اندازه و عقبتر در قسمت راست مدل ایجاد میکنیم)


نصب 2 عدد بالسای 10 میل به هم


شکل دادن بالسا با استفاده از سمباده - از این قطعه 2 عدد درست میکنیم برای چپ و راست مدل


نصب به بدنه و روکش


نصب به بدنه و روکش


یه نکته دیگه اینکه تو پرواز اول من اسپید رو داخل بدنه قرار دادم و بعد از پرواز اسپید به شدت داغ شد و تصمیم گرفتم که اسپید رو بیرون قرار بدم به این صورت(بعد از بیرون گذاشتن اسپید گرما خیلی پائین اومد)



باطری رو از 6 سل به 5 سل تبدیل کردم تا فشار روی موتور و اسپید کمتر بشه.

حالا مدل من آمادست

پرواز به شدت سرعتی داشت و یه نکنه اینکه CG این مدل رو من تو چند تا سایت برسی کردم و متوجه شدم که خیلی سر رو سنگین میگیرن و تو حالت معمول (سرعت کم ) همش باید الویتور بدی تا مدل به صورت مستقیم حرکت کنه و وقتی که فول تراتل با سرعت بالا میری هواپیما به تعادل میرسه
البته من تو سیمولاتور با این مدل همین شیوه رو تست کردم و یه مقدار مشکل بود برام تصمیم گرفتم تو پروازهای اول CG رو همون یک سوم بگیرم و وقتی یه مقدار مسلط شدم سر رو سنگین میکنم .

اگر تو فیلم میبینید که موقع فول تراتل مدل به سمت بالا میره قسمت زیادی مربوط به همین مسئله هست.  امیدوارم دوستان عزیزم از این مقاله استفاده کرده باشند مخصوصا کسانی که عاشق سرعت هستن.

پیوست های ارسال

ok.zip 1.9 mb, تعداد 60 دانلود از 2015-10-12 

شما مجوز دانلود پیوست این ارسال را ندارید.

2

پاسخ: ساخت یک مدل سرعتی از گروه F5D مخصوص مسابقات

با سلام و تشکر از مقاله خوبتون
فایل ÷یوست متاسفانه دانلود نمیشه.
بنده  حدود 15 سال پیش مدلساز بودم و نقشه های مدل داشتم که متاسفانه همه را گم کرده ام. میخواستم خواهش کنم اگر سایتی میشناسید که نقشه های مدلهای تمام یونولیت دارد به بنده معرفی کنید و یا اگر این نقشه ها را در اختیار دارید برایم ارسال کنید . با تشکر فراوان-امینی